Deel #4 – Modellen Riggen

Deel 4 Modellen riggen BG groen korter

Deel 4: Modellen Riggen

Ik weet niet of ‘Riggen’ en fatsoenlijk Nederlands woord is maar het wel een belangrijke stap voordat jij aan de slag kan met animatie. ‘Rigging’ is een belangrijk iets in de wereld van 3D animatie. Je moet bepaalde dingen van je modellen aan elkaar verbinden om die later sneller en beter te kunnen laten bewegen. Je wilt niet alle objecten die aan de straaljager vast zitten apart verplaatsen.

Wij gaan daarvoor Shape Keys gebruiken. De vorm van je modellen een tikkie aanpassen. Ook gaan we aan de slag met de camera. Wil je die handig om iets heel laten draaien dan moet je die koppelen aan een Empty object.

En als laatste neem ik je alvast mee in hoe die professionals dat Riggen aanpakken met constraints, drivers en botten.

 

Download Mega Blenderboek Download de Doe Opdrachten Naar de YouTube Playlist Download de modellen

Naar de video’s.

Klik naar een video en kijk ze allemaal. Hierboven is ook een knop waar je alle doe opdrachten kan downloaden en vergeet ook het Mega Blender Boek niet. Met alleen video’s kijken leer je Blender niet, je moet echt aan de slag met de Doe Opdrachten. Maar wees gerust, die zijn kort, simpel en grappig!

Of snel naar:

Blender training introDeel 1Deel 2Deel 3 – (de andere delen zijn nog in de maak!)

Download de modellen!

Pak die modellen
In de doe opdrachten ben je ze al tegengekomen: de modellen van mijn animatie. Alles wat mijn zoon Kris op zijn tekening heeft gezet heb ik in 3D gemaakt in de Low Poly stijl. Download ze allemaal en vul zelf jouw wereld! Dat kan heel makkelijk met die handige Asset Browser. Dat is een speciaal scherm in Blender. Daarin komen al je Assets te staan en die kan je dan heel makkelijk in je project slepen.

  • Dus klik op die knop hieronder en download de Assets!
  • Kijk video #51
  • En nog een cadeautje voor jou: de Poster! (gemaakt door Roán Boers)
Download de Assets Naar video #51 Download de poster

Video #54 Parenting

Aan de straaljager zitten natuurlijk raketten, de cockpit en vuur. Al die dingen wil je niet één voor één verplaatsen Dat kan handiger met Parenting. Koppel losse onderdelen aan elkaar. Niet ingewikkeld, klein trucje dat ik je in deze video even laat zien.

Ctrl – P is in ieder geval eentje die je moet onthouden. Of niet maar dan moet je ff mijn Blender Sneltoetsen overzicht downloaden.

Video #55 Shape Keys

Ik kan me goed voorstellen dat je ondertussen wel eens jouw creaties wilt zien bewegen. laat je poppetjes zwaaien, springen en wat al niet meer.

Dat kan met Shape Keys! Professionals gebruiken een ander systeem met botten en zo. Dat is best ingewikkeld en kost veel tijd. Daarom kies ik voor Shape Key’s. Veel simpeler en sneller voor elkaar te krijgen. De bewegingen moet je alleen niet al te groot willen maken.

Video #56 Scherpte Diepte

DOF staat voor Depth Of Field. Oftewel Scherpte Diepte in het Nederlands. Als jij beetje verstand van fotografie en film hebt dan weet je wat dat is:

  • De voor- en achtergrond onscherp en in het midden precies wel scherp.

In 3D met Blender kan je dat met een simpel vinkje aanklikken ook voor elkaar krijgen. Het resultaat is super vet! Het geeft je modellen een tikkie dat miniatuur look. Ook stuurt het de aandacht naar waar jij wilt dat de kijken naar moet kijken.

Video #57 Camera Rig

Die digitale camera van Blender weegt natuurlijk niets. Je hebt geen statief nodig en je krijgt er geen zere schouder van. Toch moet je niet zomaar die camera alle kant op laten bewegen. Als jij jouw camera een tikkie gaat animaren zoals een echte camera ook zou bewegen is jouw uiteindelijke video veel beter.

Koppel je camera aan een pad en laat die altijd op hetzelfde punt richten. Laat je camera over het pad bewegen en in een paar klikken heb jij een hele toffe, realistische camerabeweging gemaakt.

Video #58 Hook Modifier

In film 54 ben je al Parenting tegengekomen. Maar daarmee kan je alleen hele objecten met elkaar koppelen. Wat nu als je touwen aan een parachute wil vastmaken? En dan ook zo dat die een beetje echt meebewegen?

Dat kan met de Hook Modifier. Maar dat gaat net een tikke anders dan dat je gewend bent van Modifiers. Niet ingewikkeld hoor maar kijk even deze video en ik laat het je zien.

Video #59 Rigging Extra

Tijd voor een boek achtergrond video! Ik laat je zien hoe de professional dat Riggen aanpakken. Daarvoor gebruiken ze

  • Contraints
  • Drivers
  • Botten

Dat zijn hele toffe maar ook complexe systemen. Die gaan veel te diep voor deze basis training maar toch is het goed om nu alvast een kijkje te nemen in hoe die professionals dat doen. Ik laat je een paar toffe demo’s zien!