Deel #3 – Materialen maken

Deel 3 Materialen maken

Deel 3: maak je materialen in Blender!

In deel #2 heb je jouw modellen gemaakt. Heel goed gedaan! Maar die modellen zijn nog gewoon grijs en saai. Tijd om daar wat aan te doen! Geef ze een kleurtje of nog beter een heel vet materiaal! Van dof tot glimmend van plastic tot metaal, het kan allemaal.

Ook leer ik je hoe je meerdere materialen op één object kan zetten. Uiteraard kan dat op verschillende manieren. Van simpel tot geavanceerder met UV mappen. En wat dacht je van direct op je modellen tekenen en schilderen? Dat doe je met texture painting.

Dus kijk de video’s en aan de slag met de doe opdrachten!

Download Mega Blenderboek Download de Doe Opdrachten Naar de YouTube Playlist Download de modellen

Naar de video’s.

Klik naar een video en kijk ze allemaal. Hierboven is ook een knop waar je alle doe opdrachten kan downloaden en vergeet ook het Mega Blender Boek niet. Met alleen video’s kijken leer je Blender niet, je moet echt aan de slag met de Doe Opdrachten. Maar wees gerust, die zijn kort, simpel en grappig!

Op dit moment ben ik bezig met het opnemen van Deel #3 Materialen. Als er een video klaar is komt die hier op deze pagina erbij! 

Of snel naar:

Blender training introDeel 1Deel 2Deel 3Deel 4Deel 5 Deel 6

Download de modellen!

Pak die modellen
In de doe opdrachten ben je ze al tegengekomen: de modellen van mijn animatie. Alles wat mijn zoon Kris op zijn tekening heeft gezet heb ik in 3D gemaakt in de Low Poly stijl. Download ze allemaal en vul zelf jouw wereld! Dat kan heel makkelijk met die handige Asset Browser. Dat is een speciaal scherm in Blender. Daarin komen al je Assets te staan en die kan je dan heel makkelijk in je project slepen.

  • Dus klik op die knop hieronder en download de Assets!
  • Kijk video #51
  • En nog een cadeautje voor jou: de Poster! (gemaakt door Roán Boers)
Download de Assets Naar video #51 Download de poster

Video #44 – Deel 1

In deze video laat ik je de basis zien van materialen maken in Blender. Dit is echt nieuwe stof voor je dus neem er echt even de tijd voor. Het lukte me niet om de video onder een half uur te houden dus heb ik video #44 opgedeeld in twee delen.

In dit eerste deel laat ik je zien hoe je materialen koppelt aan je objecten en ook al een sneak preview van heel realistische materialen maken zoals hout met alle nerven, krassen en deuken erin.

Video #44 – Deel 2

Pauze klaar? Tijd voor deel 2 van video #44. Hoe krijg je meerdere materialen op één object? Dat kan op meerdere manieren en in deze video laat ik je er twee van zien.

  • Met material slots
  • Met UV map

Dit zegt je natuurlijk nog helemaal niets, maar als je de video hebt gekeken wel. En dan weet je ook de voor en nadelen van deze twee manieren.

Op het eind van de video laat ik je een heel slim en simpel truckje zien! Dus download de doe opdracht en probeer het zelf!

Video #45

Zonder licht zie je niets. Dat is in het echt zo en dus ook in Blender. Maar in het echt moet je sjouwen met zware lampen en stekkers in het stopcontact steken. In Blender hoeft dat allemaal niet en kan je allemaal soorten lampen moeiteloos aanzetten:

  • Point, area, sun en spot light
  • Materialen
  • De wereld zelf

Hoe dat werkt en op welke manier jij de ideale sfeer kan maken die bij je scene past laat ik je zien in deze video!

Video #46

Oké er is nog iets dat licht kan geven en dat zijn je objecten zelf! Tenminste, als jij ze een lichtgevend materiaal geeft. Dat is best makkelijk te doen, gewoon bij de eigenschappen van je materiaal. Check wel even heel goed welke render engine je wilt gebruiken. In Eevee ziet het er allemaal anders uit dan in Cycles. In Eevee kan je ‘bloom’ aanzetten en in Cycles heb je heel realistische ‘licht stuiteringen’

Als we toch bezig zijn met die materialen is het ook alvast goed om het te hebben over materialen die licht doorlaten. Oftewel die doorzichtig zijn. Daar kan je heel technisch over doen, in deze video hou ik het simpel en praktisch.

Dus download de doe opdracht en geef de haai laser ogen!

Video #47

Iedereen weet wat een foto is. Gewoon klik klak met je mobiel en klaar. Toch is er ook een heel speciaal type foto die je niet zomaar met elke camera kan maken. Deze foto is een 360 graden – rondom dus- foto van een plek. Die foto kan je in Blender gebruiken als achtergrond maar ook als lichtbron.

Huh? Inderdaad, hoe zit dat? In de echte wereld zijn het niet alleen lampen en de zon die licht geven. Eigenlijk stuitert licht overal tegenaan en weer terug en op die manier komt het licht overal en krijg je mooie zachte schaduwen. In Blender kan je dit realistisch namaken met die HDRI’s Download ze van www.polyhaven.com maar kijk eerst deze video.

Polyhaven

Video #48

Oké tijd voor wat uitdaging: wolken en mist. Denk er maar eens over na, wat voor materiaal is dat? Ja het licht kan er doorheen, klopt. Maar ook niet ál het licht. Een gedeelte wordt tegengehouden en raakt verspreid. Met die eigenschap kan je hele toffe dingen doen.

In deze video laat ik zien hoe je mist kan maken en een wolk. Beide hebben een ‘volumetric’ materiaal nodig. Ja ene tikkie technisch maar als je het eenmaal weet super vet!

Polyhaven

Video #49

Goed, modellen check. Materialen check. Licht check. Maar wat ga je op de achtergrond laten zien? Het is onmogelijk om die oneindige 360 graden wereld te vullen met modellen. In deze video 5 mogelijkheden:

  • kleur
  • kleurovergang
  • HDRI
  • Sky Texture
  • Doorzichtig
Polyhaven

Video #50

Zin in een uitdaging? Wil jij weten hoe ze in animatiefilm van die hyper realistische materialen maken? Minder realistisch maar ook super tof is texture paint. Kliederen en kladderen op je modellen.

Materialen extra dus! In deze video laat ik het je zien.

Polyhaven

Video #51

Zin in een uitdaging? Wil jij weten hoe ze in animatiefilm van die hyper realistische materialen maken? Minder realistisch maar ook super tof is texture paint. Kliederen en kladderen op je modellen.

Materialen extra dus! In deze video laat ik het je zien.

Download de Assets Download de poster